Waarom Heilige Boontjes zo enthousiast is over de SVH e-learnings

Toen ze bij Heilige Boontjes de SVH e-learnings uitprobeerden, bleken die goed aan te slaan. Zo goed zelfs, dat ze nu onderdeel zijn van de eigen Heilige Boontjes Academy. “Ze sluiten precies aan op wat we zelf al boden.”

Samantha Nuninga

Rotterdammers met een randje

De jongeren die bij de Rotterdamse horecazaak Heilige Boontjes werken, zijn vaak Rotterdammers met een randje. Jongeren die niet op eigen kracht aan werk kunnen komen. Bij Heilige Boontjes volgen ze een traject van negen maanden om klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Ze werken met een team van vast personeel en oproepkrachten. “Zo’n 25 jongeren begeleiden we in een jaar,” vertelt Samantha Nuninga, re-integratiecoach bij de stichting Heilige Boontjes. “In de negen maanden leren we de deelnemers werknemersvaardigheden en ondersteunen we ze in hun persoonlijke ontwikkeling. Er zitten toppers tussen die affiniteit met de horeca hebben. Die stromen vaak door van deelnemer naar werknemer. Soms blijven kwetsbare jongeren wat langer, omdat ze nog niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt.”

Jaren niet meer naar school

Samantha coacht het personeel en daar hoort lesgeven ook bij. Toen tijdens de pandemie iedereen thuis zat, stuitte een collega op de e-learnings van SVH. Ze besloten drie e-learnings - barista, bedieningsassistent en keukenassistent - aan te bieden aan deelnemers en personeel om thuis te volgen. Samantha: “Sommige deelnemers waren al vijf jaar niet naar school geweest. Zouden ze het niveau aankunnen? Zou het ze lukken om het zelfstandig te doen? En wat bleek? Het ging heel goed. De meesten vonden het een leuke en toegankelijke manier om kennis te maken met de theorie. De combinatie van filmpjes, plaatjes en uitleg spreekt echt aan.”

Mooie koppeling theorie en praktijk

Inmiddels zijn de e-learnings vast onderdeel van de eigen lesmethode van Heilige Boontjes. In groepslessen bespreekt Samantha of een collega met de deelnemers de e-learnings en toetsen die ieder heeft gedaan. Collega’s op de werkvloer volgen vaak uit zichzelf de e-learnings om meer kennis op te doen. “Als de deelnemers een e-learning doen en vragen hebben, kunnen ze die stellen in de groeps-app. Zo ondersteunen ze elkaar. De e-learnings sluiten precies aan op wat we zelf al boden. Deelnemers en personeel leren zo niet alleen het vak op de werkvloer, maar nu ook online de theorie. En voor de deelnemers geldt dat ze weer in aanraking komen met wat leren is en wat online onderwijs is. Zodat het een brug kan zijn om terug naar school te gaan als ze het traject bij ons hebben afgerond.”