De Hyatt Academy met SVH e-learning zorgt voor succesvolle onboarding
Hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers goed voorbereid aan hun nieuwe baan beginnen? Dat ze de ins & outs weten over hun nieuwe werkplek, al voordat ze aan hun eerste werkdag beginnen? Met de Hyatt Academy! Dat is het antwoord van de drie Hyatt hotels in Nederland. Deze bedrijfsacademy gebruikt de SVH e-learning onboarding in combinatie met leren on the job. Area HR director Lydia Zuurbier is enthousiast: “Nieuwe medewerkers kunnen we zo een geslaagde start geven.”
De internationale hotelketen Hyatt heeft drie hotels in Nederland waar in totaal 350 medewerkers werken: Andaz Prinsengracht Amsterdam, a concept by Hyatt, Hyatt Regency Amsterdam en Hyatt Place Amsterdam Airport. Voor Hyatt is het belangrijk dat nieuwe medewerkers goed voorbereid en daardoor zelfverzekerd aan de slag gaan. We care for people, so they can be their best, is de bedrijfsfilosofie en dat geldt niet alleen voor gasten, ook voor de medewerkers. Maar hoe organiseer je een goede onboarding in een tijd van personeelskrapte, waardoor het voor managers lastig is er genoeg tijd voor vrij te maken? Door de onboarding niet alleen op locatie te laten plaatsvinden, maar een deel ook online aan te bieden.
Al voor eerste werkdag inloggen
“Nieuwe medewerkers kunnen inloggen op de Hyatt Academy nog voordat ze beginnen. Ze kunnen alvast bekijken wat ze gaan doen en waar ze gaan werken. Ze hoeven niet in te loggen, want het kan wachten tot hun eerste werkdag. Maar het blijkt dat veel medewerkers al nieuwsgierig zijn. Vooral de medewerkers die van buiten Nederland komen wachten niet tot hun eerste werkdag”, vertelt Lydia Zuurbier. Ze werkt zelf al bijna 25 jaar bij Hyatt en deed ervaring op in verschillende rollen bij hotels over de hele wereld. Sinds 2022 is ze Area HR director van Nederland, Zwitserland en Zweden.
Heel interactief en niet ingewikkeld
Voor de coronapandemie kregen nieuwe medewerkers twee dagen op locatie een oriëntatietraining. Van die oriëntatietraining zijn onderdelen gebleven, zoals een tour door het hotel en een lunch met andere nieuwe collega’s. Lydia: “De Hyatt Academy geeft ons veel flexibiliteit. Als de manager bijvoorbeeld op de eerste ochtend geen tijd heeft, kan de on the job onboarding ook die middag, of de volgende dag. Dan begint de nieuwe medewerker eerst een paar uur met de e-learning van de Hyatt Academy. Aan de hand van filmpjes, opdrachten en multiple choice-vragen nemen we medewerkers mee. Het is heel interactief, kleurrijk en niet ingewikkeld. En wat ook leuk is, de foto’s en filmpjes zijn van onze hotels en van collega’s die je op de werkvloer kunt tegenkomen. Geen stockbeeld. Dat maakt het persoonlijk.”
Echt goede gebruikerservaring!
Voorjaar 2022 zijn de eerste medewerkers begonnen met de Hyatt Academy. Niet alleen nieuwe medewerkers zijn enthousiast, ook hun managers. Zoals Jacques Kichian, Cluster Marketing Communications Manager Andaz: “Ik vind de gebruikerservaring echt goed!” En Carlos Lasala Loren, Housekeeping Manager Andaz: “De Hyatt Academy is gewoonweg fantastisch en heel compleet. Ik was verrast door sommige procedures die beschikbaar waren voor de medewerkers, dus ik heb een paar gedownload en opgenomen in ons welkomstpakket. Je kunt ook lezen over de andere Hyatt hotels, zodat je meer te weten komt over die hotels.”
In eigen tempo e-learning doen
“Een voordeel van de e-learning vind ik ook dat de medewerkers in hun eigen tempo ermee aan de slag kunnen. Ze hoeven bovendien niet alles in een keer te doen, maar kunnen per sessie een deel doornemen”, gaat Lydia verder. “De e-learning is in het Engels, wat voor velen niet de moedertaal is. Ook leert de een sneller dan de ander. Om medewerkers te motiveren, krijgen ze na afronding van de e-learning een guest experience in het hotel. Overnachting met diner en ontbijt voor twee personen. Zodat ze ook het hotel leren kennen als gast.”
In eigen tempo e-learning doen
Lydia ervaart de samenwerking met SVH als erg goed, al vanaf het begin: “We konden volop meedenken met de opzet en er waren en zijn hele korte lijnen. Als we nu iets willen veranderen dan hoeven we maar een mail te sturen en het gebeurt snel. Het loopt gewoon lekker, ik kan niet anders zeggen."