Column Ricardo Eshuis

Code rood. Het zwarte scenario. We zijn wel wat superlatieven gewend als aanduiding voor situaties die afwijken van het normale. Zo ook de code rood voor het personeelstekort in de horeca. Of eigenlijk is het geen code rood voor personeelstekort. Het is code rood voor de dreiging terug te vallen naar wat we altijd al deden en te weinig creatief zijn om het tekort op te lossen.

Dat is geen verwijt. Want een individuele ondernemer kan hooguit zijn eigen tekort aanpakken, maar niet dat van de hele sector. Dat moeten we toch echt samen doen. We verliezen veel medewerkers aan andere sectoren. Deels door salaris, deels door de weekendtoeslagen die ze daar wel krijgen. Dat is, als je de ruimte hebt, als ondernemer nog wel op te lossen. Maar hoe bied je carrièreperspectief? Hoe laat je jouw mensen groeien? En hoe ga je om met de uitstroom en het steeds opleiden van medewerkers? Hoe vind je nieuwe medewerkers in de vijvers die opgedroogd zijn? De antwoorden op al deze vragen vind je in dit magazine.

Sommige oplossingen liggen voor de hand, sommige zijn baanbrekend. Door een breed scala aan oplossingen neer te zetten, moet het lukken om voor de grote verscheidenheid aan bedrijven een passende oplossing te vinden.

Dan kun je eindelijk kappen met het ophangen van dat stompzinnige briefje ‘horecatijger gezocht’.